יום שני

ho, Keizer Karl






קארל הגדול

לא בדיוק ברור מה רוצה קארל לאגרפלד מהפריזאים. אבל בזמן האחרון נוכחותו בעיר האורות בולטת מתמיד.


לא מדובר רק על גידול משמעותי של בתי האפנה שאנל או פנדי שהוא עומד בראשם, וגם לא בהתחזקות המותג הפרטי שלו. לצערי, גם לא מדובר בפשיטת רגל של אף אחד מאלו, כזו שתאפשר לפשוטי העם לרכוש ולו פריט אחד הנושא תוית של המעצב הדגול. ב"התלבשות" כללית על העיר עסקינן. ומי כמוהו מתלבש.


הוא עבר לגור בפריז ב1954, השיק את בית האפנה הפרטי שלו בשדרות השאנז אליזה ואת הגלריה הפרטית שלו, המוקדשת כולה לצילום ולפריטי לבוש שנתפרו במיוחד בגרמניה, פתח ב1998. כשהוא הפיק ליין לH&M במחירי רצפה ב2004, הפריזאיות חגגו ורכשו את כולם ברגעים ספורים. עד כאן הכל די ברור. אבל לאחרונה ידו של האופנאי הדגול בכל. ב2009 קולו העבה נשמע היטב במיקס של הצמד הפריזאי "Something à la mode" והשנה היה קשה לפספס את צלליתו המוכרת מתנוססת על גבי בקבוקי דיאט קוקה קולה. בחנות מזכרות אחת בעיר נתקלתי אפילו בסיכת דש עשויה פאייטים בצלמו ובדמותו של הסטייליסט. לא פחות.


איש אשכולות הוא קארל, על ציטוטיו השערורייתיים ("יוהרה היא הדבר הבריא ביותר בחיים") והדיאטה הקיצונית המפורסמת שלו. לא קשה להעלות על הדעת שגם בחנות ספרים הוא מחזיק (כי הוא הרי "פשוט מכור לידע", לדבריו), הכוללת כמובן עותקים רבים של מגזיני אפנה נחשבים, אבל מתברכת גם במדריכי סטיילינג בלתי שגרתיים ובאוסף מכובד של ספרי צילום, אמנות ועיצוב.

אבל קייזר קארל, מ1987 הוא גם צלם. גם אם איננו מגדיר את עצמו כצלם הדור, מר לאגרפלד משקיע רבות באחזקת סטודיו וחדר חושך משלו ומוכיח ביצועים שלא יביישו צלמי אפנה מהשורה הראשונה. התערוכה שהוקדשה לו ב"Maison Européene de la Photographie" מאפשרת לחובבי האמנות והאפנה לחזות בפורמטים גדולים של צילומים אורבאניים כאלה ואחרים, כמו גם בפורטרטים של חבריו הסלבס ובצילומי קולקציות בעיצובו. התערוכה הזו גם מעוררת סימני שאלה לגבי האם-היו-מציגים-את-העבודות-האלה-אם-זה-לא-היה-קארל-לאגרפלד? הויכוח סוער בין קהילת הצלמים, הזועמים על פלישתו לתחומם, ובין קהילת האפנאים בעיר, שמתייחסים בהערצה לשאיפותיו הארטיסטיות של המעצב הגאון הלוקה בתסמונת המגאלומניות. האם להתרגשות הזו סביב קארל הגדול יש קשר עם קבלתו את לגיון הכבוד מידי נשיא הרפובליקה לאחרונה? או לעובדה שקרלה אהובת הקהל היא דוגמנית שלו לשעבר ואחת מחברותיו הקרובות? הפתרון לתעלומה יגיע כנראה רק לאחר עוד כמה וכמה הופעות מעוררות תמיהה של האייקון בן ה68. שיהיה לו לבריאות.




קארל לאגרפלד במוזיאון הצילום: http://www.mep-fr.org/actu_1.htm
15.9.2010 - 31.10.2010

חנות הספרים של קארל לאגרפלד בפריז 7L
7 Rue Lille
75007 Paris

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה