יום רביעי

lately




יש כאן הרבה תמונות. כאלה שאומרות המון, כאלה שלא אומרות כלום.




Cimetiere du Pere Lachaise



בוקר אחד אתה יוצא מהבית וככה נראה הרחוב שלך. האור הכי יפה שיש אומר לך "בוקר טוב" וכמה שיהיה שגרתי הרחוב בו אתה פוסע, אתה אומר יפה תודה.



St. Michel


כן, כן, בית תה וכל החרא העדין הזה. דאבל אקספרסו בשבילי, בבקשה.

אבל יש שם אחלה קישים וטארטים.

Le Loir dans la Théière

3, rue des Rosiers 750004


Jardin de Luxembourg


Centre Pompidou




Jardin de Luxembourg






מישהו עשה אמנות מהמשפט "ללכת על ביצים". צודק.



ARTPARIS + Guests, Grand Palais 18-22/03/2010



החתול של איזבל המורה לצרפתית. זה לא רק נשמע כאילו היא מכשפה זקנה.



Salle de persse de ministère des affaires étrangères et européenne


Florence



טל, תניר וטל



בדרך לבר הקבוע, מה שאומר כמעט כל יום, אני עוברת, על הדרך, בפנתאון. שוב, תודה למי שאחראי שם על העניינים.



יש מישהו שישן אצלי.



איתי, או בשמו האמיתי "הבובון", טס ללמוד סמסטר בארצות הברית. זה כל כך רחוק, ארצות הברית. יבשת אחרת לגמרי, שעות שונות. והגעגועים מביאים לי תג'ננה.





Café Paul et Gwena


34, rue Durantin 75017




רוני ועלמה, יום העצמאות






ligne 1


Jour de portes ouvertes, Ecole Nationale Supérieure des arts décoratifs


תערוכה של בולטנסקי בגראנד פאלה, מתישהו נורא מזמן

תמר נדב + עציץ, ארוחת ערב אצל רוני

יום שישי

Art Dé-fucking-coratif

Le seul véritable voyage, le seul bain de Jouvence, ce ne serait pas d’aller vers de nouveaux paysages, mais d’avoir d’autres yeux, de voir l’univers avec les yeux d’un autre, de cent autres, de voir les cent univers que chacun d’eux voit, que chacun d’eux est

Marcel Proust, À la recherche du temps perdu, La prisonnière, Paris, Gallimard, bibliothèque de la Pléiade, [1923], 1989, t. III, p. 762
אחרי הכנה ממושכת ולחלוטין לא בהפתעה הגיע התאריך של המבחנים לביה"ס ארט דקורטיף. בתאריך שפורסם מראש ובשעה הנקובה מתפרסמת באתר האינטרנט של בית הספר נושא, אליו צריכים המתמודדים להתייחס על גבי 10 עמודי A3 בכל הטכניקות המוכרות להם (ציור, צילום, רישום, קולאז' וכיו"ב) בזמן מוקצב של 5 ימים בלבד. לא פראיירים החבר'ה האלה.

עכשיו אני כבר יודעת שלא התקבלתי. אולי ראיית החיים כמסע לא היתה להם מקורית מספיק, אולי העבודות עצמן לא מצאו חן בעיניהם, הפחותה שבסיבות מספיקה כדילא להתקבל. לא התוצאה, שגיליתי לא פחות מחודש וחצי לאחר המאורע, היא שטלטלה כל כך את חיי בימים שלאחר ההגשות. אני לא ממש יודעת מה כן.


חסרת השראה? חסרת תושיה? חסרת מרץ? הסופש שלאחר ההגשות כלל בעיקר סיגריות, בליסה, טלויזיה (אני בכלל לא רואה טלויזיה) ומרורים. הכל הפך להיות דלוח, גמלוני, דהוי, ובלי כל סיבה ממשית. אין סיבה בעצם לשקוע ברחמים עצמיים. לקח לא מעט זמן להבין את זה. אבל כמה מאיים זה לצעוד קדימה, כשאפשר להישאר במקום. הנוחיות קורצת, ההרגלים מפתים. איך אפשר בכלל לחשוב בגדול כשהיופי המלאכותי של המטר על מטר מסביבך ממכר כל כך? לפרוץ גבולות? למי יש כוח?!



La citation, facilement trouvée. En quelques mots, Proust habille du somptueux manteau de ses mots ce qui est pour moi une réalité. Le choix du lieu public, presque aussi immédiat. La Gare du Nord voit se croiser le plus grand nombre de voyages parisiens.
Et qu'est-il, ce voyage, cette tentative de voir à travers de nouveaux yeux ? C'est un mouvement, un changement qui n'a pas de semblable. Ce sont les autres voyageurs, les bagages qu'ils portent, les marches, la route. C'est l'inconnu et l'anticipation, ce sont les débuts, ce sont les fins, c'est la crainte et l'espérance.
Ce sont toutes les découvertes que je souhaite dans mes voyages, dans mon Voyage, et c'est les yeux grands ouverts que je m'achemine vers le future, en présent.

מֶרְץ - להרגיש בבית

תחושה של מלנכוליה באוויר. קצת פתאטי אמנם לכתוב אימרה בסגנון "מוכרחים להיות שמח" אבל מה לעשות, זו האמת. מוכחרים. המילים "הכל עניין של נחישות", של עומר, חברי החכם, החסר לי עד אימה בכל יום שעובר מאז המלחמה המקוללת בעזה בקיץ האחרון, מהדהדת באזני בכל צעד ושעל.

חודש מרץ, השנה כמו בשנה שעברה, מסמל את ביאתו המתחדשת של הטוב למחוזותי. החודש הזה הנושק לעיצומה של השנה, מביא איתו אנרגיות. אנרגיות קצת משונות אמנם, כי הן כולם מכוונות לעבר מטרה שלא כל כך ברור מה היא, האם והיכן היא תתגשם. שהיות ממושכות אך מתוקצבות במוזיאונים ובספריות, סימון וי שורות של מטלות ורעיונות שנרשמו זה מכבר במחברת, ושיחה אחת מכוננת עם אבא.

השאלות בסגנון "פריז 2010 עד מתי?" מהדהדות בראש הקטן שלי, ועושה רושם שהן לא מתכוונות לעזוב בקרוב. דווקא אבא שלי, שאני יודעת היטב כמה חשובה לו הדיפלומה והמסגרות המקובלות, היה זה שהבהיר לי שהתפיסה שאומרת שמותר לעשות וליזום וליצור רק אחרי שיש לך בידיים את הסרטיפיקט המתאים - היא שגויה מהיסוד. המדברים ידברו בזמן שהעושים יביאו את האוכל הביתה, זה נכון, אבל אין ספק בחשיבותה של הדרך. וכולם נוטים לשכוח את זה. כמה טוב שיש לי אבא שמזכיר.

-----

פסח

בצרפת שני לילות של סדר ראשון. הסדר השני הוא כבר עניין אחר. את הלילה הראשון חגגנו אצל תמר ויינבלום, הקולגה היקרה. עלמה ואני התייצבנו, בידיי חרוסת על פי מתכון מסורתי של אבא (שקדים, תפוחים, קוניאק וקליפת תפוז), בידיה סלט עלי תרד וחתיכות מנגו. זו פעם שניה (שלישית אם סופרים את טיול הבת-מצוה שלי לקניה) שאני חוגגת את הערב הזה לא בארצי. זה אחד המועדים שככ חשוב לי בהם שיהיה לי תחליף שריר וקיים למשפחה שלי, תחושה מוכרת של בית.

לעומת השנה שעברה, פסח השנה היה הצלחה כבירה. אצל תמר ודן וינבלום השולחן צבעוני, האוכל משובח והאורחים נעימים ומעניינים. יציאת מצרים נחגגה כתזכורת אמיתית לשחרור מתלות, לחופש, אביב וחירות, בהקראת הגדה חילונית ובהשתתפות פעילה של כל אחד מיושבי השולחן - אם בהפעלה לשיר עם תנועות ואם בריקוד של בת שבע. אני קראתי את אביב של אלתרמן. ברור.


למחרת חגגנו אצל עלמה "סדר לילדים האבודים", לכל בני גילנו מכרינו שנמצאים פה, עכשיו. ההכנות, ההכנות. כי במחוזותינו כל אירוע הוא הפקה. הכי חשוב שהיה טעים, נעים והמון יין.

ברור שהחלק הכי כיפי הוא הריכולים והסיכומים אחרי שאחרון האורחים עוזב.

יום שני

LETTRE DE MOTIVATION // מִכְתַב מוֹטִיבַצְיָה





La peinture est est plus forte que moi, elle me fait faire ce qu'elle veut." J’ose me sentir concernée par ce célèbre mot de Picasso. Ainsi, je ne pourrais expliquer pourquoi je veux étudier l’art. Evoquer « la passion », « l’impulsion » ou « l’envie » ne serait pas suffisant. Il y a plus que des mots, davantage que le toucher, c’est peut-être cela l’art : une sincérité sans bornes et sans intermédiaires

Cela fait un an que j'habite Paris. C’était une période agitée, de désordre, de deuil. Je prends désormais conscience qu’il existe une fine limite qui change le regard des gens ; elle crée un écart entre ceux qui voient et connaissent et ceux qui contemplent et éventuellement ressentent. La création dépasse cette limite. Je voudrais étudier l’art pour savoir comment la dépasser aussi moi-même

L’art m’a toujours attirée et j’ai toujours essayé d’en faire une partie de ma vie. Avant de venir en France, j’ai monté à Tel-Aviv le projet « ARTiSHOWk », une série d’événements artistiques dont les objectifs sont d’exposer des artistes qui se trouvent en début de carrière et de lancer une soirée où toutes les formes d’arts puissent se rencontrer. L’« ARTiSHOWk » est en même temps une exposition, un concert, un spectacle de danse, du théâtre etc

Pour moi l’Ecole de *** est une initiation au monde de l’art, un moment fondateur. Etudier l’art dans une école supérieure en France était toujours mon rêve, échanger avec les meilleurs professeurs, poser mes pas sur ceux des grands artistes du passée, côtoyer ceux de ma génération. J’espère trouver dans votre école une formation non seulement technique mais aussi intellectuelle. Je souhaiterais y renforcer mes liens avec le monde artistique, apprendre comment mieux construire mes créations, comment coordonner l’intuitif et le conceptuel, l’intensif et le progressif. Je voudrais développer ma propre langue indépendante et particulière

Les sujets qui m’intéressent le plus sont la nature humaine, la société, l’absurde. Les photos que je prends dans la rue sont pour moi une tentative de saisir l’instantané. Faire des portraites est pour moi un moyen de toucher à l’intimité, d’exposer et d’être exposée.

L’art m’entoure où que je sois. Pas seulement l’art plastique mais aussi la musique (ancienne comme contemporaine), le cinéma et la littérature. Nombreux artistes m’influencent, par leurs œuvres ainsi que par leur manière de penser. Je suis fascinée par la façon dont Robert Frank contemple, Diane Arbus distingue, Marcel Duchamp rit, Andréas Gorsky critique et Lucian Freud précise.

C'est ce que je veux être, C'est ce que je veux faire.

***

"הציור חזק ממני, הוא גורם לי לעשות מה שהוא רוצה". אני מעיזה לייחס את הציטטה הזו של פיקאסו גם כלפיי בכל הנוגע לעולם האמנות. לעולם לא אוכל להסביר מדוע אני רוצה ללמוד אמנות. לא די במילים כמו "תשוקה", "יצר" או "חשק". קיים כאן משהו שמעבר למילים, מעבר למגע, וזה יכול להיות בדיוק זה, האמנות: כנות חסרת גבולות וחסרת אמצעים.

אני גרה בפריז מזה שנה. זו היתה תקופה סוערת, מרגשת, מבלבלת וקשה. במהלכה שמתי לב שקיים איזה גבול דקיק שמשנה את מבטם של אנשים. הוא יוצר מין הבדל בין אלה שרואים ומודעים למה שקורה, לבין אלה שמתבוננים במתרחש, מבקשים להבין ובסופו של דבר חשים בעצמם את ההווה. היצירה חוצה את הגבול הזה. אני רוצה ללמוד כיצד ליצור כדי שאוכל גם אני בעצמי לעבור אותו.

האמנות סיקרנה אותי מאז ומעולם ואני מנסה זה זמן רב להפוך אותה לחלק משמעותי בחיי. לפני הגעתי לצרפת, העלתי בתל-אביב פרוייקט בשם ARTISHOWK , סדרת אירועי אמנות שמטרתם היתה במתן חשיפה לאמנים אשר נמצאים בתחילת הדרך, ובהפגשת אמנויות רבות ככל האפשר על במה אחת. הARTISHOWK הוא בו בזמן תערוכה, הופעה חיה, מיצג וידאו, מופע תאטרון, של מחול וכדומה.

בשבילי, לימודים בביה"ס *** הם כטבילת אש בעולם האמנות, שלב מכונן. ללמוד אמנות בבית ספר גבוה בפריז היה תמיד החלום שלי; עם המורים הטובים ביותר, במקומות בהם גדלו והתחנכו האמנים הגדולים בהיסטוריה, ולצידם של האמנים של דורי שלי. אני מקווה למצוא בבית הספר הזה הכשרה לא רק טכנית אלא גם מחשבתית ולהיטיב את קשריי עם עולם האמנות, ללמוד איך לבנות באופן בהיר יותר את תהליך היצירה שלי, לקשר בין האינטואיטיבי לקונספטואלי, בין המיידי לתהליכי. אני מקווה למצוא את השפה הויזואלית המיוחדת לי.

הנושאים שמעניינים אותי ביותר הם טבע האדם, החברה, האבסורד. תמונות שאני מצלמת ברחוב הן בעבורי נסיון לתפוס את הרגעי שבין האישי והכללי. הפורטרטים שאני מצלמת מאפשרים לי לגעת בתחום האינטימי יותר, לחשוף ולהיחשף.

האמנות סובבת אותי בכל מקום בו אני נמצאת. לא בהכרח האמנות הפלסטית, אלא גם מוזיקה (ישנה כחדשה), קולנוע, מחול, ספרות. אמנים רבים משפיעים עליי, ביצירתם הויזואלית וכמו כן בצורת החשיבה. מרתקת אותי הדרך בה רוברט פרנק מתבונן, הדרך בה דיאן ארבוס מבחינה, בה מארסל דושאן מתבדח, אנדראס גורסקי מעביר ביקורת, לוסיאן פרויד מדייק.

זה מה שאני רוצה להיות, זה מה שאני רוצה לעשות.

ינואר


ינואר היה עמוס והצלחתי במהלכו להיגמל קצת מצריכת ה"ג'ימייל-פייסבוק-פליקר-ושאר-רשתות-חברתיות" המאסיבית שלי. זה אומר שעכשיו אני רק מסתכלת מהצד. זה נחשב גמילה? הזמן הפנוי, שאין באמת הרבה ממנו, נוצל היטב ליציאות ולבילויים. עוד מעט יהיה קר מדי וצפוף מדי בראש, אז כדאי לנצל את התקופה הזו טוב. הנה כמה הצעות, לאו דווקא לפי סדר חשיבות:

ליד האודאון - מסעדונת קטנה, תיירותית אמנם אבל מקסימה ומעודנת. לא הכי טובה שאכלתי בה, אבל אם אתם באיזור, ורוב הסיכויים שתהיו, שווה להיכנס. האוכל בסדר גמור, כזה שלא חסר בו כלום, האווירה חמודה ונורא לא יקר BISTROT 1 - 4, rue de l'école de médecines 75005.
(תמונה, אגב, ממש לא משם. אבל היא מצאה חן בעיניי, ולא מצאתי אחרת)
ליד הפנתאון - מסעדה שגילינו במקרה אימוש ואני, ונהננו מכל רגע (האמת, מומלץ לא לקחת דג, אבל כל השאר היה מהמם)Le Vin Qui Danse - 4, rue de Fossées Saint Jaques 75005 Paris


פחות או יותר באותה מסגרת זמן גיליתי את הקיטש, בר קטנטן וסופר קול Le Kitsch - 10 rue Oberkampf 75011 . לא תמיד יהיה מקום לשבת, אבל זה חלק מהעניין.


באותו רחוב (רחוב לוהט בפני עצמו) נמצא הקרפ הכי טוב בפריז. זו הערכה גסה וגורפת אבל היא נכונה לחלוטין. אפילו את הקרפ שוקולד הכי פשוט שלהם הם עושים באופן מיוחד, וזה לא במחירים של הקרפריות הפלצניות שיושבים בהם. Marché ou Crêpes, 88 Rue Oberkampf 75011 Paris
מסעדה סופר קולית, מדליקה, פתוחה עד מאוחר ובכלל-לא-יקרה שבעצם סיפרו לי עליה כבר לפני שנתיים אבל לגלות אותה מחדש זה יופי. המבורגר מצוין, מתפלש באזרחותו הצרפתית, ותפוחי אדמה מטוגנים ששווה למות בשבילם. לא לוותר על בקבוק יין. Café des Anges - 66 rue de la Roquette 75011 Paris פגשתי שם את תמרה ארדה, אמנית וחברה שהשתתפה בארטישוק, שהשיחה איתה, למרות שלא היו לה שום משמעויות נסתרות, היתה בשבילי משב השראה מסוים, ככה לראות חיים של מישהו אחר שהגיע לפריז כדי ליצור. אז הנה עבודה שלה, בכבוד.

במסעדה הברזילאית הזו חגגנו יומולדת לפלו, היה מגניב אבל לא זול. כביכול מסעדה ברזילאית, אבל היא לא בוחלת בשיק. שווה ללכת לשם לארוחת ערב מאוחרת (כזאת שלא אוכלים בה הרבה, כדי להמעיט בתשלום) ולהישאר, כי לאט לאט נהיה חם, ואז לוהט, אנשים פתאום מתחילים לרקוד, ובכלל הקונספט של מסעדה שרוקדים בה זה רעיון לא רע בכלל. avela Chic - 18 Rue du Faubourg du Temple, 75011.

http://www.favelachic.com/paris


מובן קפה שרלוט, אחד מהביסטרוים הותיקים והידועים במגניבותם 38rue de Bretogne 75003


ב Théâtre de la Ville היה מופע מחול אחד של Alain Platel, שנקרא Out of Context
ואכן לא היה ברור, אבל היה מבדר (!!) והרקדנים היו מעולים. וערומים.

http://www.theatredelaville-paris.com/index

***

אני מודה, מתוודה ומתנצלת: הצילומים לא שלי. מצאתי באינטרנט.

לא מקורי, לא יאה למישהי שמגדירה עצמה כצלמת, הכל נכון.

-------------

ולאחר החרפה, הנה כמה שכן צילמתי, בכל זאת.

אין כמו פילם.








יום ראשון

בריסל


קר לו בשפם



*אימוש

*תיירים מרוסיה. הייתי צריכה לתת כרטיס ביקור כדי שיסכימו להצטלם



מה עשינו בבריסל? לא הרבה. היה קר, היה שלג, היו בירות ואוכל טעים. הדירה של קאזין ג'ו מטריפה, אבל היא לא לגילי. וזהו, בעצם.

יום שלישי

REVEILLON (new years eve, Montargie)



מסיבת "סילבסטר" בבית בכפר. אבל זה לא שולי כמו אצלינו, זה לא רק סילבסטר, זה ראש השנה. מתנות, כרטיסי ברכה, הכל. יש תלבושת אפיינית, מרבים בנצנצים. רכבת מפריז, שעה נסיעה, עדיין לא כל כך קר, מגיעים לבית המוכן למהדרין לקבל אליו כ25 אורחים בני 20+, 5 מהם, מסתבר, הם אלופי הביטבוקס של צרפת, לא מפסיקים לרגע לתקלט - מהפה. הארוחה על כל מנותיה בשלבי הבישול האחרונים, כולם מטפטפים פנימה, צריך ללכת לאסוף אותם מהתחנה, קצת מזכיר את החזרה מהצבא לסופשבוע בקיבוץ, ואוספים גם את מי שמביא את כל השתיה, כל אחד שתי נשיקות על הלחי, במצטבר זה בערך 50.
מתאבנים ופונץ' ויין לבן, לאט לאט בוחרים מוזיקה שמשביעה את רצונות כולם, אחרי זמן מה מתיישבים מסביב לשולחן, ברור שאני זו שיזמה את הרמת הכוסית + ברכה (אני לא מבינה איך אפשר בלי) וכך לאט אני עוברת בשער האש של כל מסורת צרפתית אפשרית, כולל התאמת יין אחר לכל מנה, כולל נקניקים בגבינה מותכת, כולל טארט-טאטין, כולל הכל.
ובדקה לחצות מתחילים לספור, עד שמגיעה השעה, והקצף של השמפניות שוצף, ומתנשקים, וכולם נורא שמחים להתחיל את השנה הזו,הברק שלהם בעיניים נחמד, וזה באמת קצת מרגש.
ועוד יין, וסיגריות, ועוד שמפניה, וכולם כבר מבושמים-לא-קלות-בכלל, ואפילו רוקדים, כי המארחת אירגנה שיהיה מקום, ומדי פעם עושים הפסקה מול האח כי באמת נורא קר, זה רק נשמע כמו איזה סיפור מתייפייף לעשירים בלבד אבל זה לא, כי הכל במידות ובגדלים של אנשים אמיתיים, ויש קטעים קצת מביכים וכמובן שצריך לשטוף כלים, ולסדר, וגם אם לא הכל נורא קל ונפלא, מה שטוב זה שזה אמיתי וקצת שונה.